– Det är helt fejkat, vi vet inte ens om det upprättas något register, säger Mats Lundberg, chef för avdelningen juridik och varumärken på Groth & Co, till Svenska Dagbladet.

Tidningen rapporterar att svenska företag under de gångna veckorna fått brev där de uppmanas att registrera sitt varumärke och på så vis skydda det internationellt. Kostnad - mellan 10.000 och 15.000 kronor. Men erbjudandet är en bluff och registren har ingen rättslig verkan.
– Vi vet ju inte hur många som har fått brev utan att höra av sig. Tre av mina klienter har tyvärr råkat betala. Och då är det svårt att göra så mycket, säger Mats Lundberg.

Groth & Co har nu listat namnen på de olika avsändarna på sin hemsida.

– Listan med namn har blivit tragiskt lång. Bara den senaste veckan har vi fått kännedom om fyra nya företag. Jag tror att det är flera aktörer. Breven är utformade på lite olika sätt, och har olika utseende, men principerna är desamma, säger Mats Lundberg.